Regulamin

REGULAMIN

1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Nocny Rajd z Przygodami „RYŚ” (zwany dalej Rajdem) jest marszobiegiem turystyczno-rekreacyjnym, o zasadach zbliżonych do rajdów na orientację.

2. Organizatorem Rajdu „RYŚ” są Zarząd Terenowy NSZZFiPW przy Zakładzie Karnym nr 2 we Wrocławiu, funkcjonariusze Oddziału Zewnętrznego Aresztu Śledczego we  Wrocławiu, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Kątach Wrocławskich oraz członkowie grupy Semper Parati.

3. Oficjalna strona imprezy: www.rys-nocnymaraton.pl.

2. CELE RAJDU

1. Do głównych celów Rajdu należy:

– sprawdzenie granic własnej wytrzymałości i odporności psychicznej,

– praktyczne potwierdzenie umiejętności posługiwania się kompasem i mapą w trudnych warunkach pogodowych, pod presją czasu i w sytuacji wzmożonego wysiłku,

– upowszechnienie kultury fizycznej i sportu,

– popularyzacja imprez na orientację jako formy aktywnego wypoczynku,

– wymiana doświadczeń przez sympatyków imprez na orientację,

– integracja środowiska Służb Mundurowych,

– kreowanie pozytywnego, prawdziwego i rzetelnego wizerunku Służb Mundurowych,

– wzmocnienie więzi między członkami drużyny.

3. UCZESTNICTWO

1. Uczestnictwo w Rajdzie jest dobrowolne.

2. W Rajdzie mogą uczestniczyć wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat.

3. Zawodnicy startują w drużynach 3-5-osobowych (niezależnie od kategorii lub rodzaju trasy). W szczególnie uzasadnionych przypadkach Organizator może dopuścić do uczestnictwa drużynę mniej lub bardziej liczną.

4. Uczestnicy startują w Rajdzie na własną odpowiedzialność, niezależnie od warunków pogodowych zastanych na trasie Rajdu.

5. Do uczestnictwa w Rajdzie dopuszcza się wyłącznie osoby posiadające dobry stan zdrowia,
nie mające przeciwskazań medycznych do uczestnictwa w imprezie.

6. Organizator nie zapewnia ubezpieczenia – każdy z uczestników powinien być ubezpieczony we własnym zakresie. 

7. Uczestnictwo w Rajdzie wiąże się z koniecznością uiszczenia wpisowego przeznaczonego na organizację imprezy, płatnego przelewem, najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2025 r.

8. Kwota wpisowego uzależniona jest od wariantu trasy oraz terminu płatności i wynosi:

Dla wariantów TP 10h oraz TR 5h:

  • 120 zł/os. – w przypadku płatności w okresie od 1 do 30 kwietnia 2025 r.,
  • 140 zł/os. – w przypadku płatności w okresie od 1 maja do 30 czerwca 2025 r.,
  • 160 zł/os. – w przypadku płatności w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2025 r.

Dla wariantu TP 4h:

  • 100 zł/os. – w przypadku płatności w okresie od 1 do 30 kwietnia 2025 r.,
  • 120 zł/os. – w przypadku płatności w okresie od 1 maja do 30 czerwca 2025 r.,
  • 140 zł/os. – w przypadku płatności w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2025 r.

9. Wpisowe należy przesłać grupowym przelewem bankowym za całą drużynę na konto:

Numer rachunku: 96 1160 2202 0000 0005 6655 4639

Nazwa odbiorcy: Nocny Rajd RYŚ

Tytuł przelewu: RYŚ 2025, (nazwa drużyny)

10. Ilość miejsc w Rajdzie jest ograniczona i wynosi: dla wariantu TP 4h – 100 osób, dla wariantu TP 10h – 300 osób oraz dla wariantu TR 5h – 100 osób (w zaokrągleniu do pełnej drużyny). Ostateczną decyzję o umieszczeniu drużyny na liście startowej podejmuje Organizator. Pierwszeństwo uczestnictwa w imprezie mają formacje mundurowe oraz drużyny, które wniosły opłatę wpisową.

11. Organizator zastrzega sobie prawo weryfikacji przynależności do określonej formacji mundurowej
na podstawie legitymacji służbowej.

4. FORMA RAJDU, KLASYFIKACJA, KATEGORIE SPORTOWE

1. Nadrzędnym celem Rajdu w czasie jego trwania jest zdobycie największej ilości punktów i dotarcie do Mety w określonym limicie czasowym.

2. Warunkiem sklasyfikowania drużyny jest odnalezienie i potwierdzenie minimum jednego punktu kontrolnego.

3. Limit czasowy wynosi:

– dla trasy pieszej wariant TP 4h – 4 godziny,

– dla trasy pieszej wariant TP 10h – 10 godzin,

– dla trasy rowerowej wariant TR 5h – 5 godzin.

Limit spóźnienia wynosi 30 minut, jednak za każdą rozpoczętą minutę spóźnienia, Organizator odejmuje drużynie 10 punktów od sumy punktów zdobytych na trasie. Drużyny, które nie stawią się na Mecie w ustalonym limicie, nie będą ujęte w klasyfikacji.

4. Klasyfikacja drużyny będzie wynikała w pierwszej kolejności z ilości zdobytych punktów, a następnie
z czasu spędzonego na trasie. W przypadku, gdy drużyny zdobędą identyczną ilość punktów, decydować będzie czas przybycia na metę.

5. Uczestnicy w trakcie Rajdu sami regulują czas na przerwy i odpoczynek. Czas ten wliczany jest
w czas przebycia trasy.

6. Punkty kontrolne rozsiane są w promieniu 17 kilometrów od Bazy Rajdu.

7. Rajd posiada trzy warianty tras:

– trasę pieszą wariant TP 4h,

– trasę pieszą wariant TP 10h,

– trasę rowerową wariant TR 5h.

8. Na trasie Rajdu będzie znajdowało się 30 punktów kontrolnych (zwanych dalej PK):

– 10 PK SPECJALNYCH (obsługa z zadaniami) – za ich odnalezienie przyznawane będzie od 100 do 150 punktów, a wykonanie zadania wiązać się będzie z przyznaniem premii od 0 do 100 punktów,

– 20 PK ZWYKŁYCH (bezobsługowych) – za ich odnalezienie przyznawane będzie od 10 do 100 punktów. 

9. Do udziału w Rajdzie uprawnia drużynę karta startowa oraz numer startowy wręczane w Punkcie Startowym.

10. Na karcie startowej zostaną umieszczone wszystkie PK. Kolejność ich zdobywania pozostaje w decyzji drużyny.

11. Warunkiem potwierdzenia obecności na PK jest perforacja w odpowiednim polu na karcie startowej odpowiadającemu danemu PK, a w przypadku otrzymania dodatkowych punktów za wykonanie zadania – również wpisanie odpowiedniej wartości w wyznaczonym polu.

12. W przypadku umieszczenia perforacji w niewłaściwym polu PK nie zostanie zaliczony. W razie chęci poprawy i umieszczenia właściwej perforacji, błędną należy przekreślić, a nową umieścić w polu rezerwowym (oznaczonym literą „R”) oraz własnoręcznie wpisać numer PK.

13. W przypadku zagubienia karty startowej drużyna ma możliwość kontunuowania Rajdu, odznaczając kolejne perforacje na dostarczonej przez Organizatora mapie. Wiąże się to jednocześnie z nieuwzględnieniem zdobytych wcześniej punktów.

14. W przypadku, gdy na PK brakować będzie perforatora (zostanie on zabrany przez nieuprawnione osoby uczestnicy na potwierdzenie znalezienia punktu robią sobie zdjęcie (aparatem, smartfonem) na tle oznaczonego sprayem elementu. Oznaczenia te przygotowane będę przez Organizatorów dodatkowo.

15. Każda drużyna otrzyma minimum jeden numer startowy. Drużyna, która zagubi numer startowy nie będzie ujęta w klasyfikacji.

16. Numery startowe wyposażone będą w chip służący do elektronicznego pomiaru czasu oraz rejestrowania przebytej trasy (wyłącznie do użytku Organizatorów). 

17. Drużyna występuje w określonym wcześniej składzie, aż do ukończenia Rajdu. Zdobycie PK
lub ukończenie Rajdu w niepełnym składzie skutkować będzie karą punktową – za każdego brakującego zawodnika Organizator odejmuje drużynie 400 punktów.

18. Uczestnicy startują o ustalonej przez Organizatora godzinie.

19. Godzina startu drużyny podana będzie na stronie internetowej (w zakładce Lista Startowa) oraz w komunikacie końcowym/technicznym. Jeżeli drużyna stawi się na starcie po określonym czasie, godzina z listy będzie uznawana jako godzina rozpoczęcia.

20. W Punkcie Startu drużyna otrzyma mapę z zaznaczonymi PK. Zabronione jest korzystanie z map innych, niż dostarczone przez Organizatora (posiadanie innej mapy grozi dyskwalifikacją).

21. PK SPECJALNE mogą znajdować się w dowolnym miejscu zaznaczonego na mapie okręgu. PK ZWYKŁE znajdować się będą w centrum zaznaczonego na mapie okręgu.

22. W wariancie trasy TP 10h klasyfikacja uczestników prowadzona będzie w dwóch kategoriach:

– „Służby Mundurowe” – dla drużyn składających się wyłącznie z funkcjonariuszy Służb Mundurowych,

– „OPEN” – dla drużyn, w których przynajmniej jeden uczestnik nie jest funkcjonariuszem Służb Mundurowych.

W wariantach trasy TP 4h oraz TR 5h podziału na powyższe kategorie nie będzie.

5. ZGŁOSZENIA, REZYGNACJA

1. Warunkiem uczestnictwa w Rajdzie jest zgłoszenie Uczestników za pośrednictwem odpowiedniego dla wariantu trasy formularza zgłoszeniowego, który zostanie uruchomiony na stronie internetowej i na fanpage’u RYSIA przed rozpoczęciem zapisów. Zgłoszenia przyjmowane będą do godz. 23:59 dnia 31 sierpnia 2025 r.

2. Wypełnienie formularza oraz wpłata wpisowego jest potwierdzeniem zgłoszenia uczestnictwa drużyny i wiąże się z wpisaniem na listę startową. W Bazie Rajdu nastąpi rozdanie pakietów startowych oraz podpisanie Oświadczenia (Oświadczenie znajduje się na stronie internetowej imprezy).

3. W trakcie zapisów zabronione jest wprowadzanie danych osób fikcyjnych lub osób trzecich. Organizator zastrzega sobie prawo do weryfikacji danych przesłanych przez Uczestników.

4. W przypadku gdy Rajd zostanie odwołany z winy Organizatora, Organizator zwróci uczestnikom uiszczoną kwotę wpisowego. Straty powstałe u uczestników, w wyniku zaistnienia takiej sytuacji nie będą pokrywane.

5. Istnieje możliwość zwrotu wpłaconego wpisowego (pomniejszone o opłatę manipulacyjną)
w przypadku rezygnacji z uczestnictwa w imprezie. Fakt ten należy zgłosić najpóźniej na 10 dni przed rozpoczęciem rajdu (do dnia 27 sierpnia 2025 r.). Po tym terminie środki nie podlegają zwrotowi.

6. Organizator zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia zgłoszenia bez podania jej przyczyny.

6. ZASADY WSPÓŁZAWODNICTWA

1. Zabronione jest korzystanie z urządzeń GPS (Uczestnicy mogą posiadać przy sobie telefony/smartfony
z modułem GPS, ale korzystanie z nich będzie skutkować dyskwalifikacją). Dopuszczalne jest posiadanie trackerów GPS (bez ekranu) w celu zapisania trasy.

2. Zabronione jest korzystanie z pomocy osób trzecich oraz poruszanie się środkami lokomocji.

3. Na trasie rowerowej zabronione jest korzystanie z rowerów elektrycznych.

4. Uczestników w czasie trwania Rajdu obowiązuje zakaz spożywania alkoholu oraz środków odurzających.

7. RUCH DROGOWY I OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO

1. Rajd będzie odbywał się przy nieograniczonym ruchu drogowym.

2. Uczestnicy w czasie trwania Rajdu winni nosić elementy odblaskowe, które poprawią
ich widoczność (kamizelki odblaskowe zapewnia Organizator).

3. Na trasie rowerowej uczestnicy mają obowiązek posiadania kasków ochronnych, elementów odblaskowych oraz wyposażenia roweru, zgodnego z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym.

4. Obowiązuje nakaz przestrzegania zasad poruszania się po drogach publicznych, przepisów ruchu drogowego i przeciwpożarowych.

5. Obowiązuje zakaz poruszania się po nasypach kolejowych i torach. 

6. Obowiązuje zakaz rozpalania i palenia ognisk na terenach leśnych, poruszania się po uprawach rolnych, szkółkach leśnych i terenach prywatnych. Za szkody wyrządzone uczestnikom przez osoby trzecie,
jak i odwrotnie, Organizator nie odpowiada.

7. Uczestnicy mogą poruszać się po drogach niepublicznych ogólnodostępnych oraz po ścieżkach do tego celu wyznaczonych.

8. Za skutki naruszenia przepisów Kodeksu Drogowego i innych przepisów prawa, uczestnik odpowiada osobiście.

9. Uczestnicy nie mogą zanieczyszczać terenu i pozostawiać śmieci na trasie. Istnieje możliwość zdawania śmieci na wybranych PK.

8. DANE OSOBOWE, WIZERUNEK, KORESPONDENCJA

1. Uczestnicy Rajdu wyrażają zgodę na publiczne ogłoszenie wyników wraz ze swoimi danymi osobowymi w postaci imienia, nazwiska, miejscowości i nazwy drużyny podanych w zgłoszeniu.

2. Startując w Rajdzie uczestnicy wyrażają zgodę na publikację swojego wizerunku oraz imienia
i nazwiska, w relacjach z rajdu zamieszczonych w mediach oraz materiałach promocyjnych Organizatora
i Patronów, a także wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na potrzeby innych imprez, rajdów i maratonów, jak również na ich gromadzenie w bazie danych Organizatora, zgodnie
z przepisami Ustawy z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1000, 1669). Uczestnikom oprócz nagród nie przysługują żadne dalsze gratyfikacje,
w szczególności wynagrodzenie z tytułu wykorzystania wizerunku, wypowiedzi i danych osobowych.

3. Uczestnicy Rajdu wyrażają zgodę na otrzymywanie korespondencji drogą elektroniczną
i udostępniają w tym celu swój adres e-mail zgodnie z Ustawą z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. nr 144, poz. 1204).

4. Uczestnicy Rajdu wyrażają zgodę na przeniesienie autorskich praw majątkowych do wizerunku
i wypowiedzi dla prasy, radia i telewizji utrwalonego poprzez dokumentację prasową, fotograficzną
i filmową obejmuje wszystkie pola eksploatacji wymienione w art. 50 Ustawy z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 80 poz. 904 z późniejszymi zmianami) w tym m.in.: utrwalania jakąkolwiek techniką, w tym m.in.: drukiem, na kliszy fotograficznej, na taśmie magnetycznej, na dyskietce, cyfrowo, zwielokrotniania jakąkolwiek techniką, w tym m.in.: drukiem,
na kliszy fotograficznej, na taśmie magnetycznej, na dyskietce, cyfrowo, wprowadzania do obrotu, wprowadzania do pamięci komputera oraz do sieci komputerowej i/lub multimedialnej, publicznego udostępniania wizerunku w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym (m.in.: udostępniania w Internecie i Intranecie), wystawiania, wyświetlania, użyczania i/lub najmu, dzierżawy, nadawania za pomocą wizji i/lub fonii przewodowej oraz bezprzewodowej przez stację naziemną, nadawania za pośrednictwem satelity, równoczesnego i integralnego nadawania (reemitowania) i następuje na czas nieograniczony zarówno czasowo jak i terytorialnie tzn. odnosi się zarówno do terytorium Polski jak i do terytoriów wszystkich innych państw.

9. ŚWIADCZENIA, PAKIET STARTOWY, NIEZBĘDNE WYPOSAŻENIE

1. Organizator w trakcie trwania Rajdu zapewnia:

– stacjonarny punkt medyczny,

– miejsce noclegowe w Bazie Rajdu w warunkach turystycznych (należy zabrać własny śpiwór i karimatę),

– opracowaną trasę Rajdu wraz z obsługą,

– parking dla samochodów w okolicy Bazy Rajdu,

– losowanie nagród,

– kawę, herbatę i wodę w Bazie Rajdu,

– ciepły posiłek regeneracyjny w Bazie Rajdu,

– ciepły posiłek dostępny na jednym z PK (z wyłączeniem ciepłego napoju) oraz wodę,

– kamizelkę odblaskową z logiem RYSIA,

– pakiet startowy.

2. W skład pakietu startowego wchodzą:

– mapa poglądowa,

– karta startowa,

– numer startowy,

– pozostałe materiały startowe.

3. Wyposażenie obowiązkowe to:

– kompas,

– telefon komórkowy z aparatem, 

– przybory do pisania (długopis, pisak niezmywalny itp.),

– oświetlenie (latarki, czołówki, światła chemiczne),

– dokument potwierdzający tożsamość/legitymacja służbowa,

– prowiant (np. batony, czekolada, kaloryczna żywność itp.),

– woda i napoje (np. termos z ciepłą herbatą/kawą, camelbak, manierka itp.).

4. Wyposażenie opcjonalne to:

– przyrządy do pisania (w miarę możliwości odporne na działanie wody),

– apteczka pierwszej pomocy,

– zapasowe baterie,

– dodatkowe ubrania na wypadek nagłego pogorszenia się warunków atmosferycznych (np. kurtka gore-tex, pałatka itp.),

– dobre, sprawdzone i wygodne buty z wkładką/membraną (np. typu gore-tex, vibram) lub dobrze zaimpregnowane obuwie innego typu,

– skarpetki (bielizna na zmianę),

– ciepła bluza typu polar,

– rękawiczki i czapka.

10. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Biuro Rajdu będzie czynne w dniu wydarzenia od godz. 16:00 do momentu zakończenia imprezy.

2. Każdego z uczestników obowiązuje bezwzględne i obowiązkowe odmeldowanie się po zakończeniu Rajdu lub opuszczeniu go z innych przyczyn. Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa.
Nie odmeldowanie się drużyny lub Uczestnika może grozić obciążeniem kosztami akcji poszukiwawczej. Uczestnicy mogą się odmeldować w następujący sposób:

– w Bazie Rajdu,

– na Mecie (ukończenie Rajdu),

– telefonicznie (np. zejście z trasy bez przybycia do Bazy Rajdu) – numer telefonu do Organizatora znajduje się w pakiecie startowym.

3. Organizator nie zapewnia transportu dla uczestników, którzy rezygnują z kontynuowania Rajdu.
W miarę możliwości Organizatorzy mogą przewieźć uczestników do Bazy Rajdu. Czas oczekiwania
na transport może być jednak bardzo długi. 

4. Wszyscy uczestnicy zobowiązani są do posiadana i okazywania, na wezwanie Organizatorów
i innych uprawnionych Służb, ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość. 

5. Drogi wyznaczone przez Organizatora są sprawdzone pod względem bezpieczeństwa jednak na trasach Rajdu mogą występować strome podejścia, zejścia i inne niebezpieczne warunki terenowe. Bezpieczne pokonanie tychże odcinków trasy leży w gestii Uczestników, którzy sami biorą odpowiedzialność
za podejmowane decyzje odnośnie pokonania tychże odcinków.

6. W razie problemów zdrowotnych utrudniających lub uniemożliwiających udział w rajdzie, uczestnik
ma obowiązek zgłosić to drogą mailową lub w Bazie Rajdu, przed rozpoczęciem imprezy.
W uzasadnionych wypadkach Organizator lub obsługa medyczna ma prawo odmówić udziału
w rajdzie.

7. Organizator ma prawo wycofać uczestnika z trasy Rajdu, w przypadku stwierdzenia niezdolności
do kontynuowania wysiłku fizycznego oraz w przypadku stwierdzenia złamania przepisów niniejszego Regulaminu. 

8. Organizator oraz wszystkie osoby działające w jego imieniu lub z jego upoważnienia związane
z przeprowadzeniem i organizacją Rajdu nie ponoszą odpowiedzialności za szkody osobowe, rzeczowe i majątkowe uczestników, które wystąpią przed, w trakcie lub po Rajdzie.

9. W razie wypadku lub powstałej szkody związanej z Rajdem uczestnicy nie mogą występować
z roszczeniami odszkodowawczymi wobec Organizatora, osób działających w jego imieniu lub z jego upoważnienia, związanymi z przeprowadzeniem i organizacją Rajdu.

10. Uczestnicy oświadczają, że wszystkie dane personalne i dane dotyczące stanu zdrowia wpisane przez nich do Oświadczenia są kompletne i zgodne z prawdą.

11. Organizator nie weryfikuje poprawności danych podanych podczas rejestracji i nie ponosi odpowiedzialności za skutki złożenia oświadczenia niezgodnego z prawdą.

12. Uczestnicy zobowiązują się do przestrzegania zarządzeń i poleceń ze strony służb porządkowych Organizatora w czasie trwania Rajdu. 

13. Nieznajomość Regulaminu Rajdu i jego nieprzestrzeganie nie będą uznawane przez Organizatora jako podstawa do jakichkolwiek roszczeń lub protestów ze strony uczestnika lub osób trzecich. Podpis Uczestnika na Oświadczeniu potwierdza zapoznanie się z warunkami Regulaminu oraz stanowi deklarację jego przestrzegania.

14. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu. W takim przypadku uczestnicy Rajdu zostaną poinformowani o zaistniałym fakcie najpóźniej w dniu imprezy (przed jej rozpoczęciem).

15. Ostateczna interpretacja Regulaminu należy do Organizatorów. W sprawach spornych decyzja Organizatorów jest decyzją ostateczną.

16. Nieprzestrzeganie zapisów niniejszego Regulaminu grozi dyskwalifikacją.

17. Rajd nie jest typowym biegiem na orientację. W trakcie jego organizacji nie stosuje się zasad określonych przez Międzynarodową Federację Orientacji Sportowej.

Pliki: